Regler

NRF har valgt å følge IQA sine regler. IQA følger denne regelboka.

Vi innser naturligvis at over 200 sider er litt langt, og det er derfor laget et norsk sammendrag, som kan finnes her. (OBS! Dette er regelboka fra sist sesong, og mangler et par viktige endringer. NRF jobber med å oppdatere sammendraget.)

 

Fortsatt langt? Frykt ikke, her kommer et enda kortere sammendrag:

Hvert lag har 3 jagere (chasers), 1 keeper, 2 knakkere (beaters) og 1 speider (seeker), alle på sopelime. Jagerne skal score mål med sluffen (quaffle) gjennom de 3 ringene i enden av banen, og keeperen kan prøve å hindre dem i det. Hvert mål gir 10 poeng. Jagerne kan takle hverandre, men bare med en arm – den andre må jo brukes til å holde sopelimen. De er også konstant utsatt for faren for å bli truffet av en klabb (bludger) fra en av knakkerne.

Det er 3 klabber på banen, og blir man truffet av en av dem (før den treffer bakken, riktignok) har man “falt av limen”. Da tar det naturligvis tid å komme seg på igjen, nærmere bestemt så lang tid som man brukes på å løpe tilbake til et av egne mål og ta på det. Det samme skjer forøvrig hvis man på annet hvis skulle “falle av”, dvs ikke ha limen mellom beina lenger. Dersom en knakker griper/»tar pol på» en klabb blir ingen av spillerne slått ut av spillet. Knakkere kan også takle andre knakkere, selv om det ikke er like vanlig som jagertaklinger.

Oppi alt dette er det en gullsnopp (golden snitch). H*n (ja, det er en person kledd i gult) er en nøytral spiller med en hale (ofte tennisball i en sokk), og det er denne speiderne skal klare å få tak i. Når dette skjer, avsluttes kampen, og speideren som tok halen får 30 poeng til laget sitt. Snoppen har lov til å bruke “alle” virkemidler (innenfor rimelighetens grenser – det er f.eks. greit å takle speidere, men ikke skade dem) for å stoppe speiderene.

Laget med flest poeng vinner, naturligvis. Uavgjort blir det aldri, ved poenglikhet blir det ekstraomgang, og om nødvendig sudden death.